Počujete to a čítate zo všetkých strán – rok 2024: chýba stotisíc zamestnancov, poľnohospodári sú obmedzovaní a farmári v krachu, podnikom chýbajú objednávky, prežívajú z kvartála na kvartál, školy sú na tom zúfalo zle, zdravotníctvo je na dne, nie sú lieky, sme obrovsky zadĺžení, železnice obmedzujú prepravu, lebo chýbajú profesie, dopravné podniky nemajú vodičov, na dôchodky nebude, vymierame, nemáme…nemáme… !… čoho máme vlastne dosť? ÁNO, dosť máme nedostatkovej ekonomiky, dosť máme politikov, dosť máme študentov politológie, sociológie, publicistiky, marketingu, manažmentu, dosť máme kandidátov na prezidenta republiky a dosť máme politických strán…situácia 28.februára 2024, píše Ing.Peter Zajac-Vanka
…A zrušili sme národohospodárske plánovanie republiky, lebo to bolo tak „socialistické!“
Preto ale máme Plán obnovy a odolnosti od 2021 vymyslený v bruseli, A POVINNE KREOVANÝ progresívnymi silami na Slovensku, aby nás mohli zatiahnuť ako štát do osemstomiliardového dlhu spoločnej kasy Európskej Únie, ktorý za Slovensko vymýšľali od stola fantasmagori ako bábkoherečka, podnikateľ v inzercii a podobne – a preto to aj tak vyzerá. Normálne sa nedá čerpať na normálne hospodárske a sociálne potreby Slovenska, iba na „magorizmy“ typu „digitalizácia farmárov“, či „virtuálna škola pre deti“, Je to vôbec na počudovanie, že ten projekt nazvali Plánom…veď plánovalo sa iba za „toho komunizmu“…
A plánovalo sa národné hospodárstvo dobre, z jeho podstaty žijeme na Slovensku i v Čechách 34 rokov ešte aj teraz v roku 2024.
Keď na univerzitách manažmentu po 1991začali pravičiari študovať prednášky britských a amerických profesorov manažmentu o plánovaní a riadení, skákali meter nad zem od zlosti, že „ako to (?) , veď plánovalo sa iba za komunizmu (!)“. V ich predstavách to bola šedivá budova, kde nejaký úradník v glotových rukávoch naslinenou tužkou „rozpisoval“ počet dudlíkov a plienok na okresy, kde s od atramentu zamazanými rukami súdruhovia plánovači škrtali a znovu prerátavali počet vyrábaných vajec a podprseniek, preto bolo všetko nedostatkové… ale profesori v manažmente ich veľmi rýchlo „obrátili“, študenti sa učili „control loop“, učili sa „contingency proces“ a zistili, že každá korporácia plánuje na rok, na tri roky, na desaťročie, hovorí sa tomu stratégia a rozpis plánov potom ide ako príkaz dolu na závody…to bol ich šok! veď čo neviditeľná ruka trhu? Odpoveď CEO manažérov z praxe znela: „Neviditeľná ruka trhu? Blázni! To sme predsa my!…“
No ale medzitým sa politika v Čechách a na Slovensku uberala svojou cestou, kapitoly samé o sebe: Načo plánovať počet vysokých škôl, však nech vznikajú ako huby po daždi, trh ich vyčistí…načo sú nám učňovské školy, veď zamestnávateľ si vyberie z trhu práce tých šikovných… načo textil, obuv, potraviny, veď dovezieme…pamätáte sa na kresťanských demokratov pri rušení družstiev a poľnohospodárstva? Vraj: prebudujeme role na parky a golfové ihriská, to bude zarábať viac…a čo nemáme, to si importujeme…a sme zrazu v roku 2024 – nemáme, importujeme za vysoké ceny…
Národohospodárske plánovanie – to bol ucelený proces a vyučoval sa aj na vysokých školách…a boli k tomu zákony a legislatíva
§ 2 Národohospodárske plánovanie (1)
Národohospodárske plánovanie je sústavná, jednotne organizovaná a nepreržitá činnosť účastníkov plánovacieho procesu zameraná na tvorbu a realizáciu jednotnej štátnej hospodárskej a sociálnej politiky Československej socialistickej republiky a usmerňovanie realizácie cieľov hospodárskeho a sociálneho rozvoja Československej socialistickej republiky, Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky. Vyúsťuje do tvorby komplexných štátnych plánov hospodárskeho a sociálneho rozvoja Československej socialistickej republiky (ďalej len „štátne plány Československej socialistickej republiky“), komplexných štátnych plánov hospodárskeho a sociálneho rozvoja Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky (ďalej len „štátne plány republík“) a na ne nadväzujúcich plánov hospodárskeho a sociálneho rozvoja územných celkov a obcí (ďalej len „oblastné plány“) a plánov hospodárskeho a sociálneho rozvoja socialistických organizácií (ďalej len „plány socialistických organizácií“).
(2) Národohospoodárske plánovanie sa uskutočňuje v celom procese socialistickej rozšírenej reprodukcie a vytvára predpoklady pre účinné využívanie vedecko-technického rozvoja, zapojenie do medzinárodnej deľby práce, rozvoj socialistickej podnikavosti a pre uplatnenie aktívnej úlohy Strana 2 Zbierka zákonov Slovenskej republiky 67/1989 Zb. socialistického trhu v záujme trvalej orientácie národného hospodárstva na efektívnosť a rovnovážnosť s cieľom všestranného uspokojovania potrieb spoločnosti včítane tvorby a ochrany životného prostredia.
§ 3 Plánovací proces
(1) Plánovací proces zahŕňa etapy prípravy, tvorby, prerokúvania, schvaľovania, kontroly a hodnotenia plnenia štátnych plánov Československej socialisitckej republiky, štátnych plánov republík, oblastných plánov a plánov socialistických organizácií.
(2) Účastníkmi plánovacieho procesu sú vláda Československej socialistickej republiky, ďalej vláda Českej socialistickej republiky a vláda Slovenskej socialistickej republiky (ďalej len „vlády republíky“), ústredné orgány štátnej správy, národné výbory, Ústredná rada družstiev, zväzy družstiev, ústredné orgány spoločenských organizácií a socialistické organizácie. (3) V súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a so stanovami Revolučného odborového hnutia sa zúčastňujú plánovacieho procesu jeho orgány a organizácie. Plánovacieho procesu sa zúčastňujú aj orgány Národného frontu a organizácie v ňom združené.
Pozn: To nerobil tie plány nejaký magor od zeleného stola ako to dnes robia magori z vlády a z politických strán,ale inžinieri -ekonómovia
SÚSTAVA PLÁNOV HOSPODÁRSKEHO A SOCIÁLNEHO ROZVOJA
§ 4 Druhy plánov hospodárskeho a sociálneho rozvoja
(1) Sústava plánov hospodárskeho a sociálneho rozvoja tvoria:
a) štátne plány Československej socialistickej republiky,
b) štátne plány republík,
c) oblastné plány,
d) rozpočtové výhľady,
e) štátne rozpočty,
f) menové plány,
g) plány socialistických organizácií.
(2) Rozpočtové výhľady, štátne rozpočty a menové plány upravujú osobitné predpisy.
viď https://www.slov-lex.sk/static/pdf/1989/67/ZZ_1989_67.pdf Zákon o národohospodárskom plánovaní 67/1989 Zb.
A márne hľadám v programoch politických strán, že by niekto dnes seriózne chcel národné hospodárstvo a dokonca ho chcel plánovať. Smer SSD sa uchýlil iba ku sloganom, Hlas SD ani k tomu ( a pritom má nominovanú ministerku hospodárstva vo vláde SR), strany ako Socialisti a KSS nemajú nič… hm?
Ale niečo som objavil. Možno pamätáte, že som ako predseda Spolku národohospodárov Slovenska kandidoval na otvorenej kandidátke Kotlebovci-Ľudová strana Naše Slovensko, a to práve s národohospodárskym programom, sebestačnosť potravín, znárodnenie kľúčového priemyslu a energetiky. Takže som to objavil – o „ulicu ďalej“ v programe politickej strany Republika, viď:
Podporíme slovenské firmy, obnovíme národohospodárske plánovanie
link https://www.hnutie-republika.sk/narodne-hospodarstvo/
citujem:
Vzhľadom na to, že slovenská ekonomika je najotvorenejšou zo všetkých krajín EÚ a Slovensko nedisponuje nerastným bohatstvom a energetickými surovinami, ďalší rozvoj hospodárstva musí byť strategicky zacielený na oblasť znalostnej ekonomiky.
Naše národohospodárske priority budú zamerané najmä na rozvoj priemyslu a odvetví s vysokou pridanou hodnotou, rozmach stavebníctva, obnovu poľnohospodárstva a zaistenie potravinovej bezpečnosti. Hlavným nástrojom na zvýšenie výkonnosti našej ekonomiky bude zvyšovanie jej konkurencieschopnosti. S tým súvisí aj náš plán na posilnenie odborného vzdelávania a podpora investícií do vedy, výskumu a inovácií.
V prvom kroku chceme zastabilizovať dostatok cenovo dostupných energií pre všetky sektory našej ekonomiky, najmä však pre obyvateľstvo a priemysel. Presadíme návrat strategických monopolov (elektrární, plynární, vodární) naspäť do rúk štátu, vrátane kontroly nad cenotvorbou energií. Budeme presadzovať zrušenie nezmyselných energetických sankcií a dovoz cenovo dostupných energonosičov (ropy, plynu) aj z východu. Pripravovať sa musíme aj na stúpajúci dopyt po elektrickej energii, a tak spustíme proces prípravy výstavby novej jadrovej elektrárne.
V súčasnosti sú nosnými piliermi ekonomiky veľké a najmä zahraničné spoločnosti. Len na ne sa však spoliehať nemôžeme. Preto budeme venovať zvýšenú podporu rozvoju domáceho podnikateľského prostredia. Veľké strategické investície budeme smerovať do najmenej rozvinutých okresov, obzvlášť na východné a stredné Slovensko. Regionálnu investičnú pomoc zameriame na podporu domácich malých a stredných podnikov, keďže dokážu poskytnúť dlhodobo stabilné pracovné miesta na celom území aj bez potreby veľkých infraštrukturálnych zmien.
Pre rozvoj podnikania vytvoríme jednoduché, jasné a motivujúce schémy. Pri podpore inovácií budeme v maximálnej miere využívať európske zdroje, ktorých čerpanie povýšime na národno-štátny záujem. Pripravíme stratégiu verejného a súkromného partnerstva a podporíme participatívne formy vlastníctva vo vedecko-výskumnej aj produkčnej oblasti.
Pri štátnych a verejných zákazkách budeme uprednostňovať slovenské podniky. Pre firmy vytvoríme predvídateľný štátny dopyt, najmä v oblasti stavebných diel, a stabilné podnikateľské prostredie. Kľúčové ekonomické zákony sa nebudú meniť častejšie ako raz za rok. Podnikom umožníme zrýchliť investície cez skrátenie obdobia pre odpisovanie (skrátené/flexibilné obdobie, vrátane možnosti indexovania o infláciu) a v oblasti vedy a výskumu umožníme superodpis. Zjednodušíme daňový a odvodový systém a zavedieme koncept „jeden odvod – jedna daň“. Aby sme podporili motiváciu vyrábať, zamestnávať a pracovať, tak daňové zaťaženie presunieme z priamych daní (daň z príjmu FO) na nepriame (najmä na spotrebu luxusného tovaru).
Obnovíme dlhodobé národohospodárske plánovanie a našu víziu budeme presadzovať systematicky na roky dopredu. Cieľavedomou prácou ozdravíme slovenské hospodárstvo, ktoré bude spoľahlivou oporou pre ekonomiku štátu a zdrojom prosperity a živobytia pre všetkých obyvateľov.
odborným garantom je
Ing. Ladislav Lysák, DrSc. čestný predseda Odborného tímu pre národohospodárske záležitosti
Tak: klobúk dolu, aspoň niekto, …ešte by sa dalo veľa vylepšovať, ale ako je dobre, že niekto už plánuje…
Tak a teraz si môžete stiahnuť zákon, ako sa to malo a mohlo robiť – to je Zákon 67/1989 Zz o národohospodárskom plánovaní z 29.06.1989 ( chybička – neskorší cenzor odtiaľ vystrihol, že to bolo v Zbierke zákonov SSR:
Najnovšie komentáre