ilustračné foto: húfnica BIA výroba 2024 slovenský zbrojársky holding a Konstrukta Trenčín
Dosť nás to podráždilo, tie rečičky premiéra vlády SR o potrebe konkurencieschopnosti Slovenska a o potrebe „mať tých stotisíc kvalifikovaných pracovníkov“, ktoré dodá slovenské školstvo…lebo to vypustil na tlačovke Ministerstva školstva SR a nezareagovala ani ministerka hospodárstva D.Saková, ani minister financií…všetkým „vsjo jásno“ a už je tu zas ticho na Slovensku. No kto sa podujme dať trochu osvety a aspoň bázické vzdelávanie verejnosti (ak už nie štátnym činiteľom) o tom, čo je v skutočnosti konkurencia, ako sa dosahuje a za akých podmienok funguje?
…vyšlo to na mňa… a tak pre ozrejmenie kontextu témy odporúčam prečítať predchádzajúci článok https://spolok-narodohospodarov.sk/2024/08/20/pre-koho-potrebuje-byt-slovensko-a-v-com-konkurencieschopne-a-potrebuje-mat-stotisic-ludi-ako-kvalifikovanu-pracovnu-silu/ a uzrejmiť si, že možno to JUDr.R.Fico myslel dobre, ale vypálilo to ako facka na sále: niekto z jeho radcov (snáď už ďalší, s ktorým sa rozlúči v úrade…) mu asi napísal, že veď ide o konkurencieschopnosť Slovenska ponúkať sa cudzím investorom a schopnosť = konkurencieschopnosť dodať tým baterkárňam, automobilkám, oceliarňam atď kvalifikovaných „operátorov“ pre ich výrobu, ako to napríklad predviedol minister obrany R.Kaliňák teraz v Novákoch, (kde predstavil za oceľovou stenou sa skrývajúcu modernú slovenskú linku na výrobu (a azda i plnenie) delostreleckých a iných nábojov pre vojnu…a tí operátori tam „za oceľovou stenou“ skutočne musia byť kvalifikovaní – a…nebáť sa pracovať v takej prevádzke….tak som si povedal, že to bázické poučenie teda urobím, dnes 27.8.2024 Ing.Peter Zajac-Vanka ( veď som to školil na britskej manažérskej univerzite…)
PODMIENKY PRE SLOVENSKÚ KONKURENCIESCHOPNOSŤ
Takže 1.podmienka:
Aby sme mohli hovoriť o konkurencieschopnosti Slovenska, predpokladom je, že máme vo výrobe, vývoji a v predaji čím konkurovať a mali by sMe VLASTNIŤ tú výrobu a ten tovar sami predávať a tŕžiť z neho.
2.podmienka:
Podiel cudzích (importovaných alebo tu v SR od cudzích investorov dodaných) komponentov do výroby a do tovaru by nemal presiahnuť 40 percent a mali by sme byť schopní si na trhu tie potrebné komponenty vždy obstarať (nakúpiť alebo kooperovať vo výrobe)
3.podmienka:
Vyrobený tovar by sme mali vedieť dlhodobo úspešne ďalej rozvíjať, inovovať, predávať v zahraničí (tj.exportovať a tŕžiť zaň zisky) a to vo väčšom pomere ako je spotreba pre domáce hospodárstvo Slovenska . (To je národohospodársky predpoklad za podmienky že vlastníctvo je štátne, alebo kolektívne alebo súkromné vlastnené slovenskými osobami)
No a tomu hovorí mysliteľ v marketingu, americký profesor Michael Porter jednoducho – konkurenčná výhoda.
Typnite si, koľko firiem a kto túto konkurenčnú výhodu na Slovensku mal/ má ( TRENS a.s. Trenčín, výrobca presných kovoobrábacích centier, od januára 2024 bankrot), firma Kuracina a jeho výroba strelných zbraní – pištolí, ktoré predáva do USA)…ešte je tu niekto?…
pár diagramov s vysvetlením sa zíde, inak, profesor Michael Porter mal pri prednáške dynamické chlapčenské vystupovanie takmer žbirkovského typu ( v 1993 bol mladý) a hlavne nám kládol na srdce: NEBOJTE SA KONKURENCIE, ONA SA BOJÍ VÁS!
Radil neobzerať sa hneď po medzinárodnom trhu a nesnívať o zbohatnutí „do rána“, podľa tejto analýzy konkurencie predovšetkým žiadal o to, aby sme si prepojili prieskum vonkajšieho prostredia v analýze s vlastnými možnosťami zorganizovať si výrobu, predaj, financovanie (áno, ten „prekliaty“ podnikateľský plán na prvý – tretí – piaty rok) so schopnosťou organizovať produkciu a umiestniť sa na vlastnom domácom trhu a tu si urobiť referencie smerom na export.
Nie, nebudeme tu popisovať postupy a riešenia, nakoniec, knihu M.Portera Konkurenčná analýza nájdete v češtine vďaka vyd.Management Press v knižniciach, tu iba zdôrazním jeho entuziazmus, že nemusíme byť hneď od začiatku „jedničkou“ na trhu, príklady Billa Gatesa, ale i „neznámych“ aerolínií či globálnej Andersen Consulting začínali od prvého zákazníka… (ale potom to už bolo ako šúsovať prudkým svahom medzi bubnami…som to poslovenčil…)
a
Húfnica BIA
Až keď na základe takejto analýzy vieme, kde sa nachádzame a v akej vyjednávacej pozícii sme voči dodávateľom aj odberateľom, môžeme prísť so zásadnými rozhodnutiami ako konkurovať a vyjsť na medzinárodné trhy
a tu si môžete pozrieť konkurenčnú analýzu stále platnú – písal sa rok 1994 a tento základ analýzy máte platný dodnes, máte len možnosť využiť lepšie IT nástroje pre rozhodovacie procesy
Doslova všetky tieto prvky analýzy napovedia, ako ďaleko či blízko sme ku konkurencieschopnosti s našou produkciou – a potom sa môžeme rozhodovať
A znova môžeme k tomu dať všeobecný komentár zhrňujúci „čo na obrázku vidíme“ ( tí chápavejší a ľudia s praxou už vedia, čo majú robiť)
váš produkt môžu chcieť na rôznych trhoch podľa úžitku
a váš výrobok môžete variovať na rôzne trhy a pre špecifické skupiny zákazníkov
KOMENTÁR: lenže toto všetko je o výrobe a predaji, to nie sú „startapy“ parazitujúce APKAMI či predajom takmer 99% percentného dodávateľského sortimentu zakrytého „cover“ tou svojou inovatívnou obchodnou značkou ako ponožky DEDOLEZ…
Konkurencieschopnosť je o výrobe a predaji, to nie sú „startapy“ parazitujúce APKAMI či predajom takmer 99% percentného dodávateľského sortimentu zakrytého „cover“ vylepšením tou svojou inovatívnou obchodnou značkou ako ponožky DEDOLEZ…
ZAMYSLENIE:
KTO a čím dokáže na Slovensku splniť podmienky konkurencieschopnosti v súčasnosti?
Ozaj nič iné neexistuje ako „startupy“ parazitujúce na cudzích dodávkach?
Alebo ako dopadla komplexná široká inovácia produktu typu AEROMOBIL, pre ktorú sa na Slovensku nenašiel ani len výrobca poloprevádzkového pilotného radu a hlavne – nik nechcel zainvestovať?
Poznámka
Nuž, pán premiér, potom si už len aj do ďalších rokov konkurujme s ďalšími stredoeurópskymi kolóniami v tom, kto dá cudzím investorom lepšie podmienky, kto garantuje dlhšie daňové prázdniny a zaškolenia stotisíc kvalifikovaných „operátorov“ pre výrobu cudzích investorov na Slovensku…
Nuž, pán premiér, potom si už len aj do ďalších rokov konkurujme s ďalšími stredoeurópskymi kolóniami v tom, kto dá cudzím investorom lepšie podmienky, kto garantuje dlhšie daňové prázdniny a zaškolenia stotisíc kvalifikovaných „operátorov“ pre výrobu cudzích investorov na Slovensku…
Doslova všetky tieto prvky analýzy napovedia, ako ďaleko či blízko sme ku konkurencieschopnosti s našou produkciou – a potom sa môžeme rozhodovať
A znova môžeme k tomu dať všeobecný komentár zhrňujúci „čo na obrázku vidíme“ ( tí chápavejší a ľudia s praxou už vedia, čo majú robiť)
aj toto kovoobrábacie centrum bolo konkurencieschopné , výroba v Trenčíne v januári 2024 skončila z iných subjektívnych príčin
…a toto nie je konkurencieschopné pre Slovensko, lebo sa to tu vyrába, ale nie je to náš výrobok…štyri automobilky už dnes pre Slovensko zbytočné…
ostatné inokedy
Najnovšie komentáre