ilustrácia z titulky článku v Novom Slove 4.10.1990 a z relácie na Slobodnom vysielači B.Bystrica z 2018.
V októbri 1990 po voľbách som napísal článok do Nového Slova s titulom „Scenár už máme, aká bude réžia?“, kde som sa kriticky ako ekonomický redaktor týždenníka vyjadroval ku mnohým opatreniam vlády ČSFR, ktorá sa chystala bleskovo a masívne vytvoriť trhovú ekonomiku z národného hospodárstva Československa…ako to celé dopadlo, to už dnes vieme…lebo v tom už 33 rokov žijeme…
Čiže ma ako starého kozáka neprekvapí, ani nedojme Programové vyhlásenie vlády SR, zloženej z predstaviteľov zvolených strán Smeru a Hlasu za dve sociálne demokracie a jednu Slovenskú národnú stranu. A po preštudovaní dostupného materiálu som celkom priaznivo k tomuto PVV naklonený. Aj keď tiež ako kedysi som v očakávaní, aká to teda bude réžia…
Všetci sa snažia analyzovať, rátať, čítať medzi riadkami – ja ale TERAZ tento dokument ale chválim a vyjadrím, prečo som spokojný. Inak, pri vydaní článku dnes 16.11.2023 o 18:25 sa ešte stále vedie rozprava v NR SR pred schválením PVV.
Môžete si porovnať zatiaľ zverejnený materiál o PVV tu: https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/688290-programove-vyhlasenie-ficovej-vlady/ a tu https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/688290-programove-vyhlasenie-ficovej-vlady/strana-3/
Motto Programového vyhlásenia vlády SR 2023-2027: žiť lepšie, pokojnejšie a bezpečnejšie
Programové vyhlásenie nie je maturitná práca, ani diplomovka. Je to prehlásenie vládnej koalície, o čo sa bude usilovať krátkodobo, v strednom horizonte a čo chce strategicky dlhodobo.
A to sa tu v tomto PVV predsa krásne podarilo. Isteže, je dobré, že je tu viac podrobností ku každej oblasti. Ale „čítajme“ ho celistvo, v zásadách.
Po prvé, princíp silného štátu.
Do popredia kladie úlohu štátu vo všetkých oblastiach, bol definovaný štát akosociálny štát, organizátor hospodárskeho života i spoločnosti. Skončili sa roky neúspešného liberálneho vajatania.
Po druhé, princíp postaviť do stredu pozornosti človeka, občana SR.
Už žiadne náreky „čo na to povedia svetové trhy“, už žiadne zohľadňovanie záujmov cudzích investorov, už žiadna falošná solidarita s krajinami, o ktorých si to ľud Slovenska nemyslí, že také sú…,
Po tretie, princíp Slovensko na prvom mieste.
Už žiadne „plnenie úloh“ cudzích mocností na slovenskom území, teraz sebavedomá rétorika aj voči bruselským opatreniam a snahám NATO dotlačiť Slovensko do vojny. Žiadne sklonenie sa pred mocnejšími.
Po štvrté, princíp mierotvorby.
Oproti čudne dominantne presadzovanej rétoriky „sme vo vojne“ a činov presadzujúcich vojenské riešenia konfliktov , podfarbené nenávisťou a rusofóbstvom aj rasovou nenávisťou tu zaznel mierotvorný princíp „ani náboj do smrtiacich zbraní“ a zastavenie vojenskej pomoci Ukrajine.
Po piate, princíp ukľudnenia spoločnosti, vytvárania pocitu národnej spolupatričnosti a tvorby slovenskej kultúry.
Preto tie obmedzenia pre masmédiá hlavného prúdu, ktoré nie sú v rukách slovenského vlastníka, preto aj možnosť reorganizácie „akejsi RTVS“ na Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas. Preto bude aj orientácia zdrojov zameraná na zachytávanie života na Slovensku, na slovenskú kultúru a problémy občana Slovenska.
Ďalšie mnohé princípy sú v hospodárskych a infraštruktúrnych oblastiach, kde všade vidno, že ide o prelom od „neviditeľnej ruky trhu“ k organizovaniu aktivít zameraných pre zlepšenie života ľudí na Slovensku.
V politickom Programovom vyhlásení vlády je vidno zlom oproti predchádzajúcim, minimálne tým trom amatérskym vládam po roku 2019. Namiesto „odorovsky“ presného definovania v čom sme zlí – je tu dosť priestoru pre iniciatívu štátu a ľudí, čo treba zlepšovať. A v mnohom je tu dosť konkrétnych cieľov, ktoré okamžite opozícia s chuťou napáda.
Počkajme si! Toto je SCENÁR, réžiu má v rukách koalícia troch strán, Hlasu a Smeriu sociálnych demokracií i Slovenskej národnej strany a ich nominantov, ako aj všetkých vládnych prestaviteľov v jednotlivých rezortoch.
Od schválenia PVV a vyslovenia dôvery slovenskej vláde v Národnej rade SR začne ostrý štart, v ktorom pôjde o preteky s časom, so zdrojmi a o dôveru ľudí…
Ako národohospodára ma veľmi potešilo, že hneď jednou z prvých tém bola rekonštrukcia zariadenia a turbín vo Vodnom diele Gabčíkovo, dnes patriacemu do štátneho podniku Vodohospodárska výstavba. Tých turbín, ktoré zanedbal zahraničný privatizér i minulé tri vlády SR. To znamená, že prioritou a nielen ministerstva hospodárstva sa stáva investovanie do domácej energetiky ( na obzore ďalšia výstavba blokov jadrovej elektrárne…).
viď: https://ekonomika.pravda.sk/energetika/clanok/687877-energeticka-perla-slovenska-je-vo-velkych-problemoch-osem-turbin-elektrarni-gabcikovo-je-15-rokov-po-zivotnosti/ kde 9.11.2023 konštatoval MINISTER Taraba, spracoval pre Pravdu T.Bakoš:
„Osem turbín vo Vodnej elektrárni Gabčíkovo je 15 rokov po životnosti. Nákup nových turbín bude stáť vyše 200 miliónov eur. “ Ide predovšetkým o zachovanie výroby elektrickej energie z Vodnej elektrárne Gabčíkovo.
Zatiaľ neboli definované ďalšie veľké investície štátu do hospodárskej oblasti, ktorá môže vytvárať nové ekonomické zdroje a posilniť v budúcnosti príjem financií do štátnych rozpočtov, toto je kritický pohľad o ktorý sa budeme ako národohospodári zaujímať.
…ešte pár dostupných podrobností:
„Vláda Slovenskej republiky predkladá Národnej rade Slovenskej republiky programové vyhlásenie na roky 2023 – 2027 pod názvom „Lepšie, pokojnejšie a bezpečnejšie žiť“
aby Slovenky, Slováci, príslušníci národnostných menšín a ostatní občania Slovenskej republiky mohli po skončení jej mandátu konštatovať, že na Slovensku sa žije lepšie, pokojnejšie a bezpečnejšie.“ prameň:
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/688290-programove-vyhlasenie-ficovej-vlady/
silný štát
tento cieľ na strategickej úrovni nie je možné dosiahnuť spoliehaním sa na spontánne trhové sily, je zodpovednosťou a úlohou silného štátu garantovať hospodárskou politikou všetky komponenty potrebné pre hospodársky rast. Iba v prostredí, kde sú tieto predpoklady zabezpečené, možno očakávať udržateľné a rozvíjajúce sa podnikanie súkromných subjektov.
o svete:
- Slovenská republika sa od roku 2020 prepadla medzi najchudobnejšie krajiny v Európskej únii. Životná úroveň obyvateľov sa zhoršuje nielen v porovnaní s európskym priemerom, ale aj v porovnaní so susednými štátmi.
- Verejné financie Slovenskej republiky sú v porovnaní so začiatkom roku 2020 rozvrátené, štát čelí vysokému deficitu a rekordne rastúcemu dlhu. Ohrozené je aj čerpanie životne dôležitých finančných zdrojov z fondov Európskej únie a Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
- Nová vláda Slovenskej republiky uprednostňuje silný sociálny a právny štát založený na princípoch trhového, dobre fungujúceho a v potrebnej miere regulovaného trhového hospodárstva pred nepremyslenou radikálnou konsolidáciou verejných financií, ktorá by priniesla ďalšie zhoršenie nepriaznivého stavu Slovenskej republiky.
- Ignorovanie inflačných tlakov zo strany predchádzajúcich vlád pôsobiacich v rokoch 2020 až 2023 spôsobilo, že rast cien na Slovensku je najvyšší v eurozóne, v prípade potravín dokonca dramaticky vyšší. Novú vládu Slovenskej republiky čaká aj súboj o bezpečné dodávky energií za dostupné ceny.
- Sociálny dialóg prakticky neexistuje, keďže predchádzajúca vládna zostava ignorovala legitímne požiadavky sociálnych partnerov a nepremyslenými rozhodnutiami výrazne poškodila vzťahy medzi štátom a samosprávami. Vláda Slovenskej republiky obnoví partnerský dialóg na všetkých úrovniach a k oprávneným požiadavkám partnerov bude pristupovať s rešpektom.
- Napriek náročným ekonomickým podmienkam a zlému stavu verejných financií vláda Slovenskej republiky podnikne potrebné kroky, aby sa zo Slovenska stal moderný a efektívny štát, ktorý bude klásť dôraz na sociálne istoty, dobré konkurenčné podnikateľské prostredie, zvyšovanie kvality vzdelávania a zdravotnej starostlivosti a posilňovanie dôvery verejnosti v spravodlivosť a právny štát. Dôležité vnútroštátne sociálno-ekonomické ciele však neumožnia novej vláde Slovenskej republiky ďalej zvyšovať výdavky na obranu.
- Vláda Slovenskej republiky zastaví zneužívanie bezpečnostných zložiek na politické ciele. Upokojí polarizovanú spoločnosť, v ktorej sú v dôsledku pôsobenia predchádzajúcej vládnej zostavy prejavy nenávisti, agresivity a neznášanlivosti častejšie ako v iných obdobiach modernej slovenskej histórie. Nová vláda Slovenskej republiky bude venovať pozornosť národnému sebavedomiu, posilňovaniu suverenity, štátnosti a zdravého vlastenectva, úctu k štátnym symbolom, národným a kultúrnym tradíciám.
- Predchádzajúcimi troma vládami ignorovaná nelegálna migrácia vedie novú vládu Slovenskej republiky k razantnej reakcii s cieľom chrániť občanov Slovenskej republiky pred negatívnymi dopadmi nelegálnej migrácie na vnútornú bezpečnosť.
- Mimoriadne dôležité členstvo Slovenskej republiky v Európskej únii je po vstupe do Schengenu a eurozóny vystavované ďalším výzvam. Návrhy nahradiť jednomyseľnosť pri prijímaní zásadných rozhodnutí väčšinovým hlasovaním, alebo pokusy zaviesť povinné migračné kvóty, nezodpovedajú predstavám novej vlády Slovenskej republiky o suverénnom členstve v Európskej únii a potrebe chrániť národné záujmy.
- Vláda Slovenskej republiky bude pokračovať v podpore takých riešení konfliktu na Ukrajine, ktoré budú založené na princípoch medzinárodného práva, vrátane nezávislosti, zvrchovanosti a územnej celistvosti Ukrajiny v rámci jej medzinárodne uznaných hraníc a jej prirodzeného práva na sebaobranu. Aktuálna situácia na Ukrajine ukazuje, že vojenské riešenie konfliktu je v nedohľadne a vedie k obrovským ľudským tragédiám. Vláda podporí iniciatívy medzinárodného spoločenstva vedúce k prímeriu a mierovým iniciatívam, predovšetkým na pôde Európskej únie. Akékoľvek riešenie konfliktu na Ukrajine musí zároveň prispieť k posilneniu celoeurópskej stability a bezpečnosti.
HOSPODÁRSKA POLITIKA
Hospodárstvo Slovenskej republiky vytvára rozhodujúce zdroje pre vytváranie trvalo udržateľných podmienok pre harmonický rozvoj štátu, ktorý zabezpečuje a rozvíja kvalitu života jej občanov, vrátane dôstojnej práce. V dôsledku svojej veľkosti a nedostatku vlastných surovinových zdrojov musí byť otvoreným celosvetovým hospodárskym štruktúram, ich zmenám a rozvojovým potenciálom. Strategickým hospodárskym programom Slovenskej republiky je preto zvyšovanie konkurenčnej schopnosti v európskom a globálnom rozmere. Všetky čiastkové odvetvia hospodárstva sa preto musia merať ich konkurenčnou spôsobilosťou schopnosti v trvale meniacom sa svete.
Základným predpokladom trvalo udržateľného rozvoja a konkurenčnej schopnosti hospodárstva sú dostupné a bezpečné dodávky všetkých druhov energií a surovín. Ceny energií pre domácnosti zostanú na primeranej úrovni. V strednodobom a dlhodobom horizonte je úlohou prijať zásadné investičné rozhodnutia smerom k navýšeniu kapacity výroby aj prenosu elektrickej energie. Rast hospodárstva bude nevyhnutne viesť k zvýšeniu spotreby energií a strategických surovín hospodárstvom Slovenskej republiky.
Vláda považuje za nevyhnutné posilniť úlohu štátu v strategických energetických podnikoch a v podnikoch, ktoré sú súčasťou kritickej infraštruktúry tak, aby bolo možné efektívne a operatívne tlmiť negatívne vplyvy energetickej nestability na domácnosti, zamestnávateľov a verejnú infraštruktúru.
Záver
Určite budú i podrobnosti, budem sledovať, ako sa réžia rozbehla a či skutočne sleduje tie ciele a princípy, aké sú v Programovom vyhlásení vlády na roky 2023-2027. Zatiaľ bez prítomnosti tv-kamier sa predvádzajú najmä opoziční poslanci v parlamente v politickom marketingu a ich vystúpenia sú často trápne…mali čo ukázať za 3 a pol roka, neukázali to. Tak ich ľud poslal od kormidla…šťastnú plavbu!
Ing.Peter Zajac-Vanka, 16.11.2023
Najnovšie komentáre