Na webstránke https://www.reminiscencie-sucasnost.sk/ profesor ekonómie Jaroslav Husár trpezlivo vysvetľuje, že programové vyhlásenie dokonca akejkoľvek vlády Slovenska by sa malo držať poznatkov ekonómie ( čo však v žiadnom prípade nerobí „dočasná“ Odórova vláda dnes). Asi aj preto bola vláda v Národnej Rade Slovenskej republiky odmietnutá……preberáme článok dňa 15.júna 2023
Profesor Jaroslav Husár: Programové vyhlásenie vlády z pohľadu poznatkov ekonómie
https://www.reminiscencie-sucasnost.sk/programove-vyhlasenie-vlady-z-pohladu-poznatkov-ekonomie/
NR SR prerokováva Programové vyhlásenie vlády. Čitateľ iste čítal nadpis Ódorov program je predzvesťou konca rozpočtovej fantázie. Už toto tvrdenia je dôkazom, že štátny rozpočet sa nezostavoval tak ako to žiada makroekonómia. Pozrime si jeden bod z PVV: cit:
Hlbšie som sa nad týmto bodom zamyslel. V jednom mojom vedeckom článku som analyzoval finančné toky ekonomiky SR. Aby som to mohol urobiť zodpovedne, dlho som uvažoval nad množinou finančných tokov a potom nad ich vzájomnými väzbami a vzťahmi. Predovšetkým som akceptoval sektory ekonomiky ako ich definuje makroekonómia. Sú to podniky, domácnosti, vláda a zahraničie. Vzťahy som zakreslil do tohto grafu:
Čitateľ by si mal dôkladne pozrieť, preštudovať bázické finančné toky, ktoré sú na grafe. Keďže každý tok je slovne opísaný, úloha nie je ťažká. A práve tento graf mi slúži ako báza aj v dnešnej úvahe.
Z grafu vidíme, aké finančné toky prichádzajú do obdialnička vláda a aké toky odchádzajú, jadro verejných financií. Z grafu je možné skonštruovať ekonometrický model.
Významný nemecký ekonóm G. Felbermayr, prezident hlavného výskumného centra Nemecka Kiel Institute of World Economy napísal (HN,6/6/2020), že „Nemožno dosiahnuť dva také dôležité politické ciele použitím jedného nástroja. Nedosiahnete optimálne výsledky ani pri jednom“.
Totiž, predovšetkým z makroekonómie vďaka nositeľovi Nobelovej ceny J. Tinbergenovi (môjmu učiteľovi) a jeho dielu Economic Policy: Principles and Design vieme, že prvým princípom ekonomickej politiky je, že treba použiť aspoň toľko nástrojov ekonomickej politiky, koľko je cieľov. Tento princíp Tinbergen odvodil zo sústavy rovníc: ak máme dve cieľové premenné, a to úroveň národného príjmu (Y) a úroveň cien (p), potom dva príslušné ekonomické vzťahy môžeme ekonometricky takto vyjadriť (ukážka možnej konštrukcie veľkého modelu z uvedeného grafu):
kde G sú výdavky vlády, M je masa peňazí a koeficient a1 predstavuje zmenu príjmu, ktorá, (iné fakty sú konštantné), vyplynie zo zmeny (zvýšenia) G o 1 euro, čiže reálny príjmový multiplikátor vládnych nákupov. Podobne ostatné koeficienty majú svoj obsah. Tvorca politiky, vláda totiž rieši problém, že ak Y = Y* (napr., že HDP je 82 mld. euro) a p = p* a ak chce získať tie ich konkrétne cieľové hodnoty, potom veličiny G a M by mali mať(ideálne), musia mať takéto hodnoty:
Naša vláda už nemôže reálne pôsobiť na M, teda na masu peňazí v ekonomike, teda čiastočne to nemôže robiť Národná banka Slovenska (NBS); lebo existuje pre euro len Európska centrálna banka (ECB). Môže tak jednoznačne rozhodovať iba o G ( výdavky vlády).
Zo vzťahov vyššie jasne vyplýva, aké budú ich zmeny pri rôznych koeficientoch ai a bi, a tie budú vždy iné (napr. a1= 0,8 či 2,3). Možné variantné riešenia, a výber jednej, by mali byť predmetom rokovania vlády (teda aj NR SR) pri tvorbe jej ekonomickej politiky. Takto hlboký vhľad do ekonomiky, do hodnôt premenných modelu, nástrojov ekonomickej politiky by vláda získala z vyššie spomenutého veľkého ekonometrického modelu.
Záver
Aplikovanie najnovších poznatkov IT a ekonometrického modelovania môže zabezpečiť koniec rozpočtovej fantázie. Vedecký prístup ku konštrukcii štátneho rozpočtu musí vláda spoznať, pochopiť a realizovať. Vzniku helikoptérových peňazí, o čom hovorí Programové vyhlásenie vlády (PPV), tomu musí zabrániť ECB a naša NBS monetárnou politikou.
Reálny ekonometrický (optimalizačný) model by mal mať aspoň 2-3 tisíc rovníc. Vláda pomocou odborníkov musí zabezpečiť jeho používanie ako výkonného nástroja riadenia, vedeckej ekonomickej politiky vlády.
Prof. J. Husár
Bratislava 14/6/2023
Poznámka redaktora k stati:
Medzitým, to Programové vyhlásenie vlády Odóra ( zažilo sa hovoriť „Čaputovej vlády“) bolo v Národnej rade SR zamietnuté. Vláda nezískala dôveru. A profesor ekonómie Jaroslav Husár trpezlivo ako učiteľ vysvetľuje, prečo. Z osvetového odporúčanie nielen Odórovej vláde, príprava akéhokoľvek programového vyhlásenia vlády má byť dlhodobá a tak erudovaná, tj.odborná, aby sa dala uskutočniť. Odórova vláda má sotva 130 dní, z toho tri letné mesiace, k tomu, aby čokoľvek urobila. Také to kasanie sa „založenia budúcich procesov a stabilizácie ekonomiky“ si môže nechať iba snívať, veď mandát má na pomaly už len 120 dní. A mandát práve úspešne premrhala.
15.6.2023 Ing.Peter Zajac-Vanka
Pozn. s fotografiou: A boli tu už také vlády, čo všetko premrhali, v tom sme na Slovensku ozaj „odborníci“ (PZV)
Môj nadšený komentár, dávam ho sem pre osvetu:
Jój, povzbudil ste ma, pán profesor!
Je vidno, že ste aj učil na univerzite a máte iný pohľad – zhovievavý, pretože mne sa znechutením zdvihol z toho smradu programového vyhlásenia „vlády 130 dní“ úprimne žalúdok.
Ono to chce mať skutočne odvahu drzo a „odborne“ vytárať akýsi „hospodársky program vlády“ na možno štyri mesiace, z toho tri letné ( haha, ani slovo o žatve a potravinách okolo poľnohospodárstva….).
( To vyhlásenie Odora, pripomína mi to záchranára zo sanitky, ktorý udržuje krvný tok zranenej po páde z výšky, ale už jej toká o svatbe a koľko že budú mať detí…)
Praktik by bol očakával:
vládne opatrenia na jún (keď už máj nestihli…), ako zabezpečiť dostatok vody, potravín, preventívne opatrenia pred požiarmi lesov a polí,
vládne opatrenia v júli – auguste ( ako uskladniť novú úrodu, ako zabezpečiť aby sa sem nedovážali kontaminované suroviny a potraviny zo sveta, ako mieni vláda naložiť s prílevom „turistov“ i platiacich turistov, keď sme si umŕtvili gastro a celý cestovný ruch covid-opatreniami)
opatrenia vlády na september ( skontrolovať, či boli bezo zbytku vyplatené kompenzácie obciam a mestám za covid-pandemické náklady i za náklady spojené s vlnou utečencou z Ukrajiny obciam a mestám ak nie – vyplatiť.
A zabezpečiť vykurovaciu a „svietiacu“ pohodu na jesenné dni.
Nič viac.
Ale Vy ste im to dobre „predpísal“! Neviem, či sa to stihnú naučiť „v letnej škole“ za tých sotva už 120 dní…
Nájdete aj pod článkom na webe Reminiscencie, pre osvetu preberám:
PVV prestanú po chvíli počúvat aj “malkári”, lebo je to nezáživná rozprávka.
Realita je o tom, že sa už ako spoločnosť nepohybujene ani vďaka princípu zotrvačnosti.
Do pohybu sa nedostaneme nijakým dobrým ani rozumným slovom, ale predostrením ako vnímať a riešiť problémy, spätkovať od priepasti, a zbaviť sa politikov – nevedkov.
Máme tu aj dnes politikov minulosti, pomýlených, ktorí ako vládni činitelia nadbiehajú “masám”, a šermujú starnutim populácie, nedostatkom pracovnej sily, dôchodkovým sysťémom, organizáciou a riadením zdravotníctva, falošnou solidaritou atď. ako tými najproblémami.
PVV je obrazne “mrtvym bodom”, o ktory sa postarali predovšetkým tri ostatné vlády.
A tak môžeme čakať na zázrak, že ostaneme pred priepasťou zadľžených po uši a vlastne nad hlavu a s predstavou, že v tom možno pokračovať. Povedať – objektivizovať to, kde sme, to si vyžaduje “myslenie a dovidenie za zákruty a tunely”. V tejto prezidentkinej vláde je takých ľudí málo. Sú tak ako väčšina poslancov mimo toho, ako to “ide” v niektorých štátoch sveta. Od tejto vlády som neočakával nevyhnutnú zmenu, keďže chcem ešte chviľu žiť a vnímať pohyb nahor.
Na našom videokonferenčnom zhromaždení som bez snahy o akékoľvek znevažovania vyjadril želanie, aby okrem rutinných a odberne opodstatnených opatrení pristúpila aspoň k jednej revolučnosti: odstráneniu nedopaľkov v našom životnom priestore.
(toľko dr.K.) – redakčne skopírované sem
diskus.príspevok od J.J. – tiež skopírované spod článku na webe:
Bodaj by bol nakreslený diagram uzavretým systémom , a zo systému nič neodchádzalo!
Mám na mysli primárne dividendy a obsluhu úverov (úroky a iné príjmy z investovania). Teda tú ich časť, v ktorej odtekajú vyprodukované hodnoty do zahraničia oligarchom a nadnárodným bankám i koncernom…A to ešte opomínam vývoz kapitálu podvodnými operáciami vo vnútri podnikov a jeho odsávanie na „trhu“.
Narážam na to, že kvalifikovaná vláda má sa postarať nielen o monitorovanie týchto tokov, ale aj na ich redukciu ( z neokoloniálnej, prinajmenej na obvyklú úroveň).
Neviem, kto iný (ako vláda) má kontrolovať a regulovať rozdeľovanie?!?
Vládna regulácia je predsa kompenzáciou vplyvu deformácií na „trh“ (vojenské základne, nadnárodné inštitúcie a ich sankčné mechanizmy, exkluzívne postavenie subjektov a i.).
V našich neokoloniálnych podmienkach by diagnostika (cash flow) mohla určiť nielen dva ciele vládnej politiky….Ak som sa insitne zapojil do diskusie, opravedlňujem sa! No naozaj ma rozčuľuje, ako sa tu mrskáme za „rozpočtovú politiku“, a súčasne obchádzame vysávanie kapitálu z miestnej ekonomiky…
Tak ak by bola takáto diskusia pod článkami aj tu obvyklá, ak by bola tak kritická a vecná a užitočná pre ľudí, ktorí chcú vládnuť aj po 30.septembri, tak by som ju tu nechal otvorenú celý čas.. Žiaľ, toto bola krásna ukážka plná užitočných príspevkov, čo sa dnes už nenosí…preto nie vždy pod článkom otváram možnosť diskusie.