Vláda Slovenskej republiky v zložení koalície Smer slovenská sociálna demokracia, Hlas sociálna demokracia a Slovenská národná strana dostali dnes v Národnej Rade Slovenskej republiky plnú dôveru 78 poslancov NR SR a môže sa preto vydať na štvorročnú cestu k stabilizácii a k rozvoju Slovenska po minimálne tri a pol ročnom rozvrate spoločnosti a ekonomiky – vrátane verejných financií. Zároveň bolo schválené Programové vyhlásenie vlády SR na obdobie 2024-2027…asi tak by mali znieť dnes tlačové informácie TASR, SITA a všetkých masmédií hlavného prúdu na Slovensku. ..ale neznejú tak: uprednostňujú sa náreky opozície, hodnotenia a „plytkom“ PVV, o tom, že „je položený v minulosti“, cituje sa Matovič a bývalí ublížení a nezvolení politici, len aby sa prekryli fakty a aby bolo možné skonštatovať, že na Slovensku máme vládu s dôverou Národnej Rady SR a s jasne vyznačenou cestou k stabilizácii a k rozvoju Slovenska na ďalšie roky. Ono, už nie je ani normálne mať vládu, ktorá dostane dôveru, dve vlády predtým pracovali bez vyslovenia dôvery a od odvolania tej ostatnej normálne dohodnutej vlády už uplynul nejaký ten mesiac…je možné, že o nejaký ten polrok, rok, budem vládu kritizovať, ale teraz som rád, že môžem chváliť a konštatovať tú plnú informáciu z úvodu tohto materiálu. 21.11.2023 Peter Zajac-Vanka
Už tu jeden článok ku PVV bol, prosím pozrieť si ho https://spolok-narodohospodarov.sk/2023/11/16/pvv-11-2023-scenar-uz-mame-aka-bude-rezia/ a odtiaľ pre osvieženie vyberiem iba to motto: Motto Programového vyhlásenia vlády SR 2023-2027: žiť lepšie, pokojnejšie a bezpečnejšie…a doplním o princípy, na ktorých stojí PVV:
Po prvé, princíp silného štátu.
Po druhé, princíp postaviť do stredu pozornosti človeka, občana SR.
Po tretie, princíp Slovensko na prvom mieste.
Po štvrté, princíp mierotvorby.
Po piate, princíp ukľudnenia spoločnosti, vytvárania pocitu národnej spolupatričnosti a tvorby slovenskej kultúry.
Ďalšie mnohé princípy sú v hospodárskych a infraštruktúrnych oblastiach, kde všade vidno, že ide o prelom od „neviditeľnej ruky trhu“ k organizovaniu aktivít zameraných pre zlepšenie života ľudí na Slovensku.
Nuž, nepochopíme nad čím masmédiá hlavného prúdu dnes v postavení opozície škrípu zubami, už vôbec sa nedá zaoberať lúzermi, ktorí sa síce do parlamentu dostali, ale iba preto, aby mali mesačne tie vyše päťtisícové platy a hrali štatistov.
Nikde to nik nezverejňuje, raz to bolo na webstránke Pravdy, inak je to ako kedysi s „chartou 77“ – všetci to odsudzujú, ale text sa nikde nesmie zverejniť. Sme na webstránke národohospodárov, tak zverejníme iba tú časť o hospodárstve. Nuž poďme na to:
prameň: https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/688290-programove-vyhlasenie-ficovej-vlady/strana-3/
PODPORA KONKURENCIESCHOPNOSTI HOSPODÁRSTVA A TRVALO UDRŽATEĽNÉHO HOSPODÁRSKEHO RASTU:
Obsah:
- Hospodárska politika
- Cestovný ruch
- Oblasť dopravy a výstavby
- Pôdohospodárska politika
- Finančná politika
- Plán podpory obnovy a odolnosti, znalostná ekonomika
- Informatizácia – digitálna dekáda Slovenska
Podľa článku 55 ods. 1 ústavy hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky.
Podľa článku 55a ústavy Slovenská republika chráni dlhodobú udržateľnosť svojho hospodárenia, ktoré sa zakladá na transparentnosti a efektívnosti vynakladania verejných prostriedkov.
HOSPODÁRSKA POLITIKA
Hospodárstvo Slovenskej republiky vytvára rozhodujúce zdroje pre vytváranie trvalo udržateľných podmienok pre harmonický rozvoj štátu, ktorý zabezpečuje a rozvíja kvalitu života jej občanov, vrátane dôstojnej práce. V dôsledku svojej veľkosti a nedostatku vlastných surovinových zdrojov musí byť otvoreným celosvetovým hospodárskym štruktúram, ich zmenám a rozvojovým potenciálom. Strategickým hospodárskym programom Slovenskej republiky je preto zvyšovanie konkurenčnej schopnosti v európskom a globálnom rozmere. Všetky čiastkové odvetvia hospodárstva sa preto musia merať ich konkurenčnou spôsobilosťou schopnosti v trvale meniacom sa svete.
Tento cieľ na strategickej úrovni nie je možné dosiahnuť spoliehaním sa na spontánne trhové sily, je zodpovednosťou a úlohou silného štátu garantovať hospodárskou politikou všetky komponenty potrebné pre hospodársky rast. Iba v prostredí, kde sú tieto predpoklady zabezpečené, možno očakávať udržateľné a rozvíjajúce sa podnikanie súkromných subjektov.
Základným predpokladom trvalo udržateľného rozvoja a konkurenčnej schopnosti hospodárstva sú dostupné a bezpečné dodávky všetkých druhov energií a surovín. Ceny energií pre domácnosti zostanú na primeranej úrovni. V strednodobom a dlhodobom horizonte je úlohou prijať zásadné investičné rozhodnutia smerom k navýšeniu kapacity výroby aj prenosu elektrickej energie. Rast hospodárstva bude nevyhnutne viesť k zvýšeniu spotreby energií a strategických surovín hospodárstvom Slovenskej republiky.
Pre dlhodobý rast hospodárstva Slovenskej republiky je nevyhnutná jeho vysoká inovačná výkonnosť. Preto je potrebné podstatne účinnejšie podporovať inovácie. Prepojenie výskumu a vývoja s hospodárskym dopytom po inováciách je kľúčom k budúcnosti a novému modelu rastu národného hospodárstva Slovenskej republiky. Ekonomická diplomacia má svoje nezastupiteľné miesto v rozvoji perspektívnych hospodárskych odvetví, vrátane zabezpečenia energií a strategických surovín.
Podnikateľské prostredie na Slovensku sa musí začať vyznačovať stabilitou a predvídateľnosťou. Nejde tu iba o potrebu legislatívnej stability, ale aj o odstraňovanie neprimeranej administratívnej záťaže, zjednodušenie podmienok dostupnosti štátnej podpory. Ide o úsilie, v ktorom je potrebná trvalá a intenzívna spolupráca naprieč ministerstvami.
ENERGETICKÁ POLITIKA
Dobre fungujúca oblasť energetiky je základným predpokladom pre životaschopnosť a konkurencieschopnosť národného hospodárstva. Vláda jednoznačne deklaruje, že budúcnosť rozvoja energetickej politiky Slovenska vidí v podpore a rozvoji súčasného energetického mixu postavenom na jadrovom zdroji a obnoviteľných zdrojoch. Vláda zároveň deklaruje podporu nezastupiteľnej úlohy zemného plynu ako dôležitého energetického nosiča umožňujúceho tranzíciu smerom k nízkouhlíkovému hospodárstvu. V tomto kontexte vníma potrebu zabezpečenia diverzifikácie prepravných trás, s podporou partnerov na medzinárodnej úrovni a s dôrazom na rozvoj a spoluprácu pri výstavbe LNG terminálov.
Vláda považuje za nevyhnutné posilniť úlohu štátu v strategických energetických podnikoch a v podnikoch, ktoré sú súčasťou kritickej infraštruktúry tak, aby bolo možné efektívne a operatívne tlmiť negatívne vplyvy energetickej nestability na domácnosti, zamestnávateľov a verejnú infraštruktúru.
Vážnym problémom je predpokladaný nedostatok dostupných zdrojov energie za prijateľné ceny spojený s globálnym otepľovaním. Najlacnejším spôsobom riešenia nedostatku energie je zlepšenie využívania energie – zvýšenie energetickej efektívnosti. Tento prístup paralelne prispieva aj k znižovaniu skleníkových emisií. Pre vládu je preto prioritou zvyšovanie energetickej efektívnosti a energetických úspor, a preto sa zameria na podporu a implementáciu najmodernejších spôsobov manažovania a riadenia spotreby energií v domácnostiach a u zamestnávateľov a pozornosť bude venovať aj energetickej efektívnosti budov a spotrebičov.
Nevyhnutným krokom je zefektívnenie činnosti národného energetického regulátora. Za uvedeným účelom vláda vytvorí personálne, materiálne, organizačné a legislatívno-právne predpoklady pre revitalizáciu jeho činnosti. Riadny výkon regulačných činností musí mať prednosť pred sanovaním dopadov. Je nevyhnutná súčinnosť medzi nástrojmi energetickej cenovej regulácie a energetickej inšpekcie zameranej na vytvorenie efektívneho kontrolného mechanizmu v energetike, vrátane potierania špekulatívneho zdražovania energií, predchádzania možností zneužívania kompenzačných cenových mechanizmov a pod. Rovnako je nevyhnutný aj návrat k medzinárodnej spolupráci, podporujúcej autoritu energetických regulátorov, vrátane potierania cezhraničných špekulatívnych obchodov s energiami. Veľký význam má obnova spolupráce energetických regulátorov štátov V4.
V oblasti energetiky sa preto vláda rámcovo sústredí na:
- Bezpečnosť a odolnosť vďaka diverzifikácii prepravných trás a zdrojov.
- Udržateľnú cenovú dostupnosť pri zachovaní konkurencieschopnosti podnikateľského prostredia v tomto sektore.
- Efektívnosť pri podpore moderných riešení v oblasti spotreby a environmentálnych inovácií.
- Posilnenie exportných a importných možností Slovenskej republiky výstavbou nových cezhraničných prepojení (interkonektorov) v oblasti elektroenergetiky, a to najmä smerom na Ukrajinu a v oblasti plynárenstva rozvíjaním možností prepojenia na iné diverzifikované zdroje plynu.
- Súlad s požiadavkami udržateľnosti a klimatickej zmeny, najmä zvýšiť energetickú bezpečnosť štátu a urýchliť transformáciu národného hospodárstva na nízkouhlíkové hospodárstvo vrátane využívania vodíka a vodíkových technológií podľa platnej Národnej vodíkovej stratégie a jej Akčného plánu do roku 2026
…
PÔDOHOSPODÁRSKA POLITIKA
Vláda v oblasti pôdohospodárskej politiky bude vychádzať z chápania tohto odvetvia ako komplexného celku, a preto ako svoj základný strategický cieľ v oblasti pôdohospodárstva deklaruje všestrannú podporu využitia jeho potenciálu tak, aby sa výrazne zvýšila potravinová bezpečnosť Slovenska, spočívajúca v zabezpečení prístupu obyvateľov ku kvalitným, bezpečným a cenovo dostupným potravinám pri súčasnom posilnení aspektov udržateľného, environmentálne šetrného hospodárenia na poľnohospodárskej a lesnej pôde. Vláda preto sústredí svoju podporu tohto odvetvia na to, aby Slovensko ako vidiecka krajina dokázalo naplno využiť svoj agrárny a lesnícky potenciál, a to nielen v smere zvyšovania jeho podielu na tvorbe HDP, ale aj v smere napĺňania sociálneho rozmeru tohto odvetvia vo vidieckom priestore, s cieľom udržať ľudí na vidieku a zásadným spôsobom zatraktívniť prácu v tomto odvetví.
Vláda si uvedomuje, že pôda je nenahraditeľné národné bohatstvo, a preto bude hľadať ďalšie nástroje jej ochrany ako neobnoviteľného prírodného zdroja pred nepriaznivými dôsledkami klimatických zmien, nešetrným obhospodarovaním, neoprávnenými zábermi, ako aj pred jej špekulatívnymi nákupmi sťažujúcimi prístup veľkej časti aktívnych poľnohospodárov k tomuto základnému výrobnému prostriedku.
Vláda využije všetky nástroje podporujúce racionálne usporiadanie pozemkového vlastníctva a stabilizáciu a transparentnosť užívacích vzťahov k poľnohospodárskej pôde, pričom svoju pozornosť a podporné mechanizmy sústredí najmä na pokračovanie procesu komplexných pozemkových úprav zameraných nielen na vytváranie vhodných pozemkovoprávnych podmienok pre hospodárenie na pôde, ale aj na budovanie spoločných zariadení ako významného faktora ekologickej stability územia a nástroja protieróznych a vodozádržných opatrení.
Za jeden z rozhodujúcich nástrojov štátnej pozemkovej politiky vláda považuje Slovenský pozemkový fond a preto sústredí svoju pozornosť a legislatívnu iniciatívu na ozdravný a transformačný proces tejto inštitúcie.
Vláda, vedomá si nízkej miery konkurencieschopnosti slovenských prvovýrobcov i spracovateľov, na odstránenie tejto negatívnej skutočnosti zintenzívni využitie národných i komunitárnych finančných prostriedkov, najmä fondov Európskej únie a prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky na podporu tých sektorov, ktoré budú mať najväčší prínos pre vidiek a potravinovú bezpečnosť. Popri pokračovaní v systémovej štátnej pomoci vo forme úľav na environmentálnych daniach, a to najmä pre oblasť špeciálnej rastlinnej výroby a živočíšnej výroby, vláda podporí aj širšie využitie finančných nástrojov pri podpore investícií v rezorte.
Vláda zabezpečí dôsledný monitoring vývoja cien základných potravín. V prípade neprimeraného zdražovania príjme nevyhnutné opatrenia na nápravu tohto stavu.
Vláda využije svoju legislatívnu iniciatívu na vytvorenie právneho rámca transformácie Pôdohospodárskej platobnej agentúry na modernú agentúru tohto storočia.
Vláda si uvedomuje negatívny trend vývoja zahraničného obchodného salda s poľnohospodárskymi komoditami a potravinami, a preto vyvinie maximálne úsilie na podporu spracovania poľnohospodárskej produkcie na území Slovenska, pričom bude hľadať zdroje na odstránenie dlhodobo pretrvávajúceho investičného dlhu v sektore spracovania potravín. V záujme eliminácie tohto investičného dlhu vláda podporí využitie príslušných podporných nástrojov aj mimo rezortu pôdohospodárstva, a to najmä v rezorte hospodárstva, do pôsobnosti ktorého patrí podpora priemyslu, vrátane priemyslu potravinárskeho.
Vláda bude dôsledne dbať, aby boli prijímané len také právne predpisy v oblasti poľnohospodárskej prvovýroby i jej spracovania a uvádzania na trh, ktoré nebudú ukladať povinnosti alebo zavádzať obmedzenia nad rámec harmonizovanej legislatívy Európskej únie a budú plne podporovať predaj poľnohospodárskych výrobkov a potravín vyrobených na Slovensku, ako aj export týchto produktov na vnútorný trh Európskej únie a na trhy tretích krajín.
Vláda bude venovať zvýšenú pozornosť lesnému hospodárstvu, poľovníctvu a problematike spracovania dreva, nakoľko ich považuje za integrálnu a významnú súčasť vidieckeho spôsobu života a významných tvorcov zamestnanosti v regiónoch. Na tento účel vypracuje takú politiku ťažby a konečného spracovania dreva, ktorá zabráni neprimeranému vývozu nespracovanej drevnej hmoty do zahraničia, čím vytvorí lepšiu východiskovú situáciu pre slovenský drevospracujúci priemysel. Vláda si tiež uvedomuje neustále narastajúci význam lesníctva pre plnenie širokej škály ekosystémových služieb pre najširšiu verejnosť s prihliadnutím na nutnosť prispôsobenia hospodárenia v lesoch klimatickej zmene ako kľúčového nástroja zmierňovania jej nepriaznivých dôsledkov.
FINANČNÁ POLITIKA
Trvalo udržateľný rast kvality života občanov Slovenskej republiky je úzko spojený so zdravými verejnými financiami. Verejné financovanie štátu vytvára základňu pre konkurenčné postavenie Slovenskej republiky v globalizovanom svete, a preto je jeho úloha v štruktúrach vlády, ale aj činnosti štátu ako celku, strategickým kľúčovým programom Slovenskej republiky. Jeho úloha je v citlivom výkone svojich finančných kompetencií vo verejných službách, akými sú zdravie obyvateľstva, vzdelávanie, veda, obrana, bezpečnosť, sociálny stav občanov, demografický vývoj, ale aj premyslený rozvoj infraštruktúry štátu. To všetko je možné kvalifikovane dosiahnuť len spoločným strategickým úsilím všetkých exekutívnych zložiek štátu, ich efektívnym a kvalitným výkonom svojich kompetencií spojených s úzkou spoluprácou s miestnou a krajskou samosprávou a cieľavedomým a výkonným sociálnym dialógom. Vláda bude tento strategický zámer, ako trvalý štýl jej práce, presadzovať pri tvorbe a realizácii verejných financií nielen v krátkodobom horizonte, ale aj ako základnú premisu pre strednodobé a dlhodobé vytváranie lepšieho, pokojnejšieho a bezpečnejšieho života občanov Slovenskej republiky.
Prioritou vlády v rámci rozpočtovej politiky je, po tri a pol rokoch rozvratu verejných financií, návrat k udržateľným verejným financiám s cieľom stabilizácie vývoja verejného dlhu v pomere k HDP. Vláda za primárny zdroj prosperity Slovenska a finančnej situácie štátu považuje hospodársky rast a stabilný makroekonomický vývoj. Vláda bude cielene zvyšovať účinnosť nástrojov finančnej politiky pri sociálno-ekonomickom rozvoji, odmieta zdaňovanie spotreby ako jediného zdroja zvyšovania príjmov verejného rozpočtu na dosiahnutie cieľa znižovania deficitu rozpočtu verejnej správy.
Stabilizovanie verejných financií je základným predpokladom pre udržateľný rozvoj Slovenska. V roku 2024 bude zníženie deficitu verejných financií predstavovať 0,5 % HDP, a to tak, aby sa naďalej nezhoršovala životná úroveň obyvateľov, ktorá je jednou z najnižších v Európskej únii.
Za účelom postupného znižovania deficitu verejných financií a stabilizácie vývoja zadlženia bude potrebné realizovať opatrenia tak na príjmovej, ako aj výdavkovej strane rozpočtu verejnej správy. Vláda sa zameria predovšetkým na opatrenia, ktoré nebudú predstavovať neúmerne veľký dopad na najzraniteľnejšie vrstvy spoločnosti a pokles ich životnej úrovne. Vláda tiež podnikne reálne kroky na zvýšenie efektívnosti výberu daní. Vláda bude klásť dôraz na stabilitu a udržateľnosť verejných financií tak, aby bolo možné udržať sociálny štandard predovšetkým pre najzraniteľnejšie skupiny spoločnosti.
Na strane výdavkov bude vláda zvyšovať efektívnosť fungovania štátu. Prehodnotí súčasnú štruktúru orgánov štátnej správy s cieľom zefektívniť ich činnosť a prispieť k znižovaniu výdavkov vynakladaných na ich činnosť.
Z dôvodu extrémneho nárastu zadlženia vo verejnom sektore za ostatných 3,5 roka, vláda vyvinie snahu na úpravu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti tak, aby boli odstránené nesprávne nastavenia mechanizmov zákona, ktoré boli identifikované pri aplikácii tejto právnej úpravy. V rámci úpravy zákona vláda zváži aj prechod z hrubého na čistý verejný dlh, s cieľom umožniť efektívnejšie riadenie likvidity sektora verejnej správy.
Vláda bude zvyšovať kvalitu verejných rozhodnutí a hodnotu za peniaze verejných zdrojov so zreteľom na záujmy občanov Slovenska. Súčasne zameria svoju pozornosť na kvalitu dát, spojených najmä s ich relevantnosťou, kvalitou zberu, včasnosti a ich komplexnou syntézou pre efektívne rozhodovanie vo verejnom sektore, či už na úrovni ministerstiev, vlády, regionálnej a miestnej samosprávy alebo v parlamente.
Vláda s cieľom zvýšenia efektívnosti verejných zdrojov, dosahovania lepších výsledkov a ako príspevok ku konsolidácii verejných financií, bude pokračovať v revízii verejných výdavkov, pri splnení podmienky konsenzu na úrovni ministerstiev a vlády Slovenskej republiky.
ZVÝŠENIE DAŇOVEJ SOLIDARITY
V oblasti zdaňovania vláda zabezpečí horizontálnu spravodlivosť zmenou pomeru medzi zdanením majetku a kapitálu a zdanením príjmov z práce, pričom bude reflektovať vyššie zdanenie negatívnych externalít. V krátkodobom horizonte má vláda zámer uvedené dosiahnuť nasledovnými krokmi.
Vláda navrhne zaviesť bankovú daň s cieľom redistribuovať nadmerné zisky finančných inštitúcií (najmä bánk a pobočiek zahraničných bánk pôsobiacich na území Slovenskej republiky) v rámci ekonomiky a zabezpečiť, aby sa spolupodieľali na financovaní základných verejných funkcií štátu. Vláda zároveň vyvinie úsilie na zabránenie prenosu vplyvov zavedenia tohto nástroja na klientov finančných inštitúcií.
Vláda navrhne zaviesť riešenia na zníženie úrokového zaťaženia ľudí s úvermi na bývanie tak, aby prudké zvyšovanie trhových úrokových sadzieb úverov na bývanie existenčne neohrozovalo ich životnú úroveň.
Vláda bude presadzovať zavedenie osobitných finančných nástrojov, ktoré budú reflektovať mimoriadne zisky a nadzisky sektorov, korporácií, právnických alebo fyzických osôb s cieľom vytvoriť zdroje pre financovanie adresných verejných politík.
V oblasti zdanenia príjmov fyzických osôb vláda navrhne zaviesť vyššiu progresivitu úpravou pásiem základu dane bez negatívneho dopadu na nízkopríjmové skupiny obyvateľstva a sociálne spravodlivejšie nastaví daňový bonus na dieťa.
V oblasti majetkových daní vláda navrhne zvýšiť zdanenie nehnuteľnosti reflektujúc sociálny štandard obyvateľov bez negatívneho vplyvu na nízkopríjmové skupiny obyvateľstva, pričom vlastníkov viacerých nehnuteľností určených na bývanie v prípade druhej a ďalšej takejto nehnuteľnosti zdaní vo väčšom rozsahu.
Zvyšovaním daní z tabaku a liehu bude vláda bojovať s negatívnymi externalitami. V tomto kontexte zváži aj zavedenie dane zo sladených nápojov. Majúc na zreteli udržateľnosť životného prostredia vláda zvýši význam environmentálneho zdaňovania.
Vláda posúdi možnosti na zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu z prevádzkovania hazardných hier aj v záujme pokrytia výdavkov na zabezpečenie spoločenskej kompenzácie negatívnych externalít vyplývajúcich z hrania hazardných hier, zvýši podiel účasti miest a obcí na príjmoch z hazardných hier.
…prečítajte i celé PVV, zatiaľ komentár nedáme,
ako bolo písané, scenár už máme, uvidíme aká bude réžia v podaní vlády SR a parlamentu SR.
Najnovšie komentáre