Históriu slovenských železníc nám môžu závidieť. Začala v monarchii Rakúsko-Uhorska, ale úspešne sa čs.železnice rozvíjali v mladom štáte československom, ba nezanikli ani počas 2.svetovej vojny a dokonca sa vďaka železnici a obrneným vlakom Štefánik, Hurban a Masaryk a úspešne podieľali v bojoch v Slovenskom národnom povstaní. Žiadne také, že by ich „komunizmus“ zničil. Ba naopak, nielenže sa železnice stali hlavnou prepravnou silou pri budovaní socializmu, ale zamestnali desaťtisíce ľudí, vyrástli tu generácie železničiarov rôznych profesií. Mohli sme sa len tešiť, že po roku 1990 nastane ich prudká modernizácia a konečne sa splní ten sen o „Alwegu“ z roku 1968, že tu budú premávať japonské „Šikanzeny“ či francúzske „téžévé“…. Ale to všetko padlo. Celé desaťročia budovaná obrovská štátna investícia sa takmer odpisuje a „novým ekonómom“ sa to už zdá iba ako stratová investícia. Dnes v roku 2024 hrozí po kedysi neprofesionálnom rozdelení slovenských železníc na nákladnu Cargo dopravu a osobnú železničnú a po rušení mnohých tratí a po útlme železničnej prepravy v 2.dekáde 21.storočia (sic! a to je železnica najekologickejším prepravným systémom!…) rozpad tratí a zánik. Nielen pracovných miest, ale skutočný zánik systému železníc na Slovensku. Prežili vojnu, …neprežili tento režim…aké smutné… Ing.Peter Zajac-Vanka, 6.marca 2024
Nie sme Švajčiarskom
...aj keď často profil tratí by tomu zodpovedal, trate sa tiahnu do kopcov i do údolí a dnešné Švajčiarsko okrem prepravy využíva železnice a vlaky na turistické účely. Veď čo môže byť krajšie pre turistu, ako sledovať krásu krajiny z okná pri občerstvení a fotografovať sa pri rôznych zastávkach a výletoch. Hovoríme, že turisti strávia v priemere sotva jeden deň na Slovensku. Takto železnicou môžu cestovať celý týždeň. A platiť za krásnu turistiku…už to niektoré občianske združenia pochopili…napríklad zájazdy pre deti alebo za turistickými a historickými krásami Slovenska ako združenie Albatros…
najhoršie je, že dnes sa o železnice zaujíma už len „globálny investor“ na plnenie jeho cieľov – lacného transportu vyše milióna automobilov zo Slovenska na Západ, ako „ešalóny“ pre prepravu zbraní a vojska z NATO od Západu na Ukrajinu a …inak „ništ“ …
Obrovská celoštátna investícia a pritom živý organizmus
K 31.12.2021 patrilo pod správu ŽSR 3 626 kilometrov tratí, t.j. 6 820 km koľají. Takisto 8 243 kusov výhybiek, 2 071 priecestí, 2 326 mostov s celkovou dĺžkou 52, 244 km a 76 tunelov s celkovou dĺžkou 45 km. Vlastnia tiež 4 802 budov. Elektrifikovaných tratí bolo 1 585 km. V sieti ŽSR bolo 1022 dopravní,
z toho 293 železničných staníc a 22 pohraničných staníc. V roku 2017 dosiahli ŽSR zisk 101 879,23 €.
V roku 2009 pracovalo v ŽSR 17 264 osôb, dnes sotva 13 tisíc…
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sú podľa zákona prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva mu z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení.
K 31.12.2021 patrilo pod správu ŽSR 3 626 kilometrov tratí, t.j. 6 820 km koľají. Takisto 8 243 kusov výhybiek, 2 071 priecestí, 2 326 mostov s celkovou dĺžkou 52, 244 km a 76 tunelov s celkovou dĺžkou 45 km. Vlastnia tiež 4 802 budov. Elektrifikovaných tratí bolo 1 585 km. V sieti ŽSR bolo 1022 dopravní, z toho 293 železničných staníc a 22 pohraničných staníc.
V roku 2017 dosiahli ŽSR zisk 101 879,23 €. V roku 2009 pracovalo v ŽSR 17 264 osôb, v roku 2017 to už bolo len 13 781. počet zamestnancov: 13 340 (posledný údaj z roku 2022)
tržby za rok 2022: 190,8 milióna eur
čistá strata za rok 2022: -78,2 milióna eur
Železnice na Slovensku tvoria skutočne krvný obeh dopravy, nezastanú ani na sekundu, ľudia majú v neistotách ISTOTU – že ak prídu na železničnú stanicu a vedia, ako a kam ich vlak ide, tak sa tam dostanú… mali by mať v tom úsilí o ochranu životného prostredia prednosť pred automobilovou dopravou.
Zistilo sa, že žiadne rýchlovlaky ešte nasadiť nemožno, kým nie sú všetky koľajnice a mosty a prechody poriadne rekonštruované – kapitalistický systém zanedbal túto údržbu a mnohé trate si poslednú údržbu pamätajú ešte z čias socializmu…takže RegioJety a iné rýchlovlaky sú chimérou, žiaľ…
História slovenských železníc
Dejiny železníc na Slovensku sa začali písať v 11/1836 na ustanovujúcom valnom zhromaždení účastinárskej spoločnosti pre výstavbu výstavbu konskej železnice Bratislava – Trnava (potom po Sereď), ktorej prvý úsek bol sprevádzkovaný 27. 09.1840.
Prvou železničnou traťou so strojným pohonom na Slovensku bola 20.08.1848 sprevádzkovaná trať Bratislava – Marchegg – Gänserndorf (– Viedeň). …a roky bežali, za 1.RČS sa železnice prepojili s českými krajinami…Po skončení II. svetovej vojny bol obnovený podnik Československé dráhy (ČSD). Prioritou sa stala urýchlená obnova poškodenej siete, jej sfunkčnenie a obnova kapacít hlavných tratí,...počas socializmu: K 1.01.1949 prešli pod štátnu správu zostávajúce súkromné železnice … Popri ukončení zdvojkoľajnenia tejto trasy sa začala jej elektrifikácia a súčasne sa vybudovaním úseku popod Sorošku vytvorila južná transverzála Košice – Zvolen, ktorá prevzala časť zaťaženia. Dokončená bola tiež trať do Banskej Štiavnice a trať do baní v Malých Stracinách pri Veľkom Krtíši.
- 1955 (23.01.) – otvorením úseku Turňa nad Bodvou – Rožňava bola skompletizovaná južná magistrála
- 1955 (5.11.) otvorenie Trate družby Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, ktorá vznikla zdvojkoľajnením (od 1946) a elektrifikáciou (do roku 1962) Košicko-bohumínskej železnice
- 1980 – koniec parnej trakcie na Slovensku
Spoločnosť veľmi rýchlo pochopila význam železnice ako dôležitého prvku hospodárskeho a spoločenského rozvoja a podporovala výstavbu hlavných trás, ktoré by prepojili strategické regióny, tak pre potreby armády, ako aj rastúceho priemyslu.
V roku 1960 po zmene ústavy na ČSSR bol prijatý aj nový zákon o dráhach. V roku 1963 bola správa slovenských železníc zlúčená pod tzv. Východnú dráhu s tromi prevádzkovými oddielmi. V 60. rokoch bola pre účely dodávok železnej rudy pre košické železiarne postavená širokorozchodná trať, čím sa odľahčilo prekladisko v Čiernej nad Tisou. Pre zjednodušenie obslužnosti časti Tatier v okolí Štrbského Plesa bola pred majstrovstvami sveta v klasickom lyžovaní vybudovaná ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso. Vytvorilo sa tým dvojité prepojenie na trať Žilina – Košice, čo s rekonštrukciou Tatranskej elektrickej železnice i lanovky na Hrebienok výrazne pomohlo tatranskému turizmu. V 60.rokoch bola ešte dokončená elektrifikácia II. hlavného ťahu v úseku Kúty – Bratislava – Štúrovo a v nasledujúcom období sa pokračovalo na zvýšení priepustnosti južného ťahu Košice – Plešivec – Zvolen – Kozárovce – Leopoldov – Trnava – Kúty.
Zásadný vplyv na dopravu mala industrializácia Slovenska, ktorá znamenala nárast osobnej prepravy… V 60. rokoch už nadvládu na tratiach preberali elektrické rušne, využívajúce rozširujúcu sa sieť elektrifikovaných tratí.
Očakávali sme prudký rozvoj smerom ako k TGV či japonským expresom…
Vznikom SR K 1.01.1993 bolo vytvorených viacero štátnych podnikov, ktoré prevzali správu a organizáciu predtým federálnych spoločností. Medzi takéto patrili Železnice Slovenskej republiky, ktorých prioritou sa stala konsolidácia spoločnosti. V septembri 1993 bol prijatý zákon č. 258/1993 o ŽSR, ktorý vytvoril podmienky pre vstup súkromných spoločností na trh a definoval ŽSR ako štátny podnik s uplatnením prvkov obchodného i verejnoprávneho riadenia.
A odvtedy nastal úpadok a pomalá cesta k deštrukcii, až sa píše rok 2024…
V roku 2000 Uznesením vlády SR č. 830 (Úrad vlády SR, 2000) schválený Projekt transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR, ktorý navrhoval fyzické a účtovné oddelenie správy a prevádzky železničnej dopravnej cesty od dopravných a obchodných činností. Na základe vyššie uvedeného zákona sa oddelil majetok a činnosti dopravcu od prevádzkovania dopravnej cesty a 1.01.2002 vznikli dva železničné podniky – Železničná spoločnosť, a. s., ako prevádzkovateľ dopravných a obchodných činností a Železnice Slovenskej republiky ako správca železničnej infraštruktúry…
Píše sa rok 2024, železničiarov prepúšťajú, trate „sa racionalizujú“, zamestnanci železníc vstupujú v marci 2024 do štrajku a generácie železničiarov „sa v hroboch obracajú“…
Ing.Peter Zajac-Vanka (1955) , som sám potomok železničiara z c.a k.monarchie a môj pradedo s rodinou dostal za 1.ČSR režijný domček pre rodinu v kolónii Robotnícka ulica v Bratislave…neďaleko prvej železničnej stanice…a tratí, ktoré dnes už neexistujú…
Aspoň jeden čo sa ozval, aj to len na webe:
Artur Bekmatov: Neignorujme modrú armádu 7.03.2024
Podporte železničiarov, bojujú aj za nás, cestujúcich
Ako som napísal vyššie, ja absolvujem celé turné železničiarskych zhromaždení. A k ich priamej podpore chcem vyzvať aj vás:
12. marca o 14.30 pred stanicou v Žiline,
14. marca o 14.30 pred stanicou vo Zvolene a
19. marca o 14.30 pred stanicou v Bratislave.
Železničiari totiž obhajujú aj naše záujmy. Sme cestujúci. Sme rodičia detí, ktoré cestujú vlakom do škôl. Sme zástancovia ekologických foriem dopravy (a tá železničná je najčistejšia), sme vlastenci, ktorí chcú byť hrdí na svoj štát.
link
https://noveslovo.eu/blogy-a-statusy/artur-bekmatov-neignorujme-modru-armadu/